Wannura

Koleksi Tumbuhan

Kunyit Hitam (black turmeric) – Curcuma Caesia Januari 28, 2010

About these ads
 

60 Responses to “Kunyit Hitam (black turmeric) – Curcuma Caesia”

  1. jalanakhirat Berkata:

    Tok Syeikh berkata

    Asalam mualaikum semua kita sambung dalam bab POKOK HERBA.

    KUNYIT HITAM
    Nama saintifik: CURCUMA CAESIA
    Famili : Zingerberraceae
    Nama Bisa : KUNYIT HITAM
    Nama Lain : Kali Haldi,Black Turmeric, Black Zedoary
    Taburan kawasan tumbuh : Kawasan TROPIKA
    Negara Asal : INDIA
    Kategori : Rempah Herba

    Kunyit Hitam adalah sejenis kunyit yang jarang di temui dan mempunyai nilai perubatan yang sangat tinggi.Mempunyai nilai yang tinggi didalam perubatan MISTIK(alam JIN).Di India kunyit ini di tanam secara komersial kerana ada nilaian perubatan yang tinggi dalam perubatan AYURVEDA.
    Pengenalan:Rupa yang sama seperti kunyit biasa tetapi rizom nya yang hitam gelap, jika cukup matang.Jika masih muda warna nya unggu gelap.Daun nya di sebelah belakang bertulang kan warna hitam.Warna akar nya coklat jerneh jika masih muda.

    Cara Pembiakan dan Penjagaan :Walaupun cara tumbesaran dan penanaman sama dengan kunyit biasa, kunyit ini memerlukan penjagaan yang rapi dan sangat rumit.Tanah nya mesti bercampur dengan pasir dan memerlukan kawasan yang redup dan air yang cukup tetapi jangan terlalu banyak air.Kunyit ini bercambah dalam masa yang sangat lama dan kadang kala selama 3 bulan baru bercambah.

    KHASIAT DAN KEGUNAAN
    Di gunakan untuk merawat ketumbuhan/BARAH dan KUSTA.Bolih di gunakan untuk bahan AWET MUDA.Dan juga sangat bagus untuk membuang lemak dalam perut dan menguruskan badan.Jika di campur herba lain bolih mengubati Denggi Berdarah.Satu lagi khasiat kunyit ini ialah dalam pengubatan Santau dan termakan Bisa.

    Kunyit ini jika di tanam pada 4 penjuru rumah bolih menjadi pendinding rumah.Dia nya berfungsi sebagai penolak anasir yang negetif.

    Harus diingat kalau anda nak tanam kunyit ini mestilah dalam kawasan yang berpagar dan rumah anda juga “BERPAGAR”.Ini di sebab kan dari pengalaman PESAKIT saya,kunyit hitam nya hilang bukan manusia yang curi, tetapi orang “sebelah” yang ambil.Kata guru saya, “mereka” juga memerlukan Kunyit ini untuk perubatan “MEREKA”.Itu lah sebab nya KUNYIT HITAM sangat berguna untuk manusia dan juga JIN….wasallam.

  2. jalanakhirat Berkata:

    waliqudus komentar di Karimon’s blog

    Salam Sejahtera Para sahabat,..

    Mengikut petua yang diajarkan oleh Pak Haji Sahak dari Kedah, dimana saya mendapatkan Kunyit hitam ni, Beliau mengatakan, ada beberapa petua untuk menanam Kunyit hitam ni..jika tersalah cara menanamnya,,Kunyit hitam ni akan Hilang….Pagar yang dimaksudkan adalah Melalui Petua…ada cara untuk mempelajarinya..(Tanya Tok Sheikh untuk Menanamnya)..

    Kunyit ni terbahagi kepada beberapa Jenis..tetapi yang memiliki Khasiat Supernatural adalah dari jenis Kunyit Hitam..Orang-orang lama membuat Pasak dibahagian Pinggangnya…Kunyit hitam jika dibiarkan di luar tanak, ianya akan mengeras seperti Batu..kalau nak buat lubang padanya, perlulah diwaktu ianya masih Lembut..Kunyit Hitam Yang asli, berwarna Unggu pada usia Pra Matang..jika usianya menjangkau matang..warna Ubi kunyitnya berwarna Hitam pekat…

    Wassalam

  3. zainura66 Berkata:

    Assalamualaikum,

    terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat.

  4. noor azlan Berkata:

    assalamualaikum.saya mencari kunyit hitam.kepada saudara yg ada ataupun tahu dimana tolonglah hubungi saya.0168917115.utk ubat ibu.terima kasih.

  5. zainura66 Berkata:

    Waalaikumsalam,

    sila klik pautan ini untuk mendapatkan sebarang maklumat tambahan mengenai kunyit hitam. Saya berharap informasi dari pautan ini dapat membantu saudara :

    http://karimon.wordpress.com/2008/12/06/kunyit-hitam/ di bahagian komentarnya atau membuat sebarang pertanyaan di:

    MELUR.COM
    (Deenor Enterprise)
    Lot No PT 47, Depan SMA(Sek. Men. Agama) Maahad Muhammadi, Kampung Sedar
    16200 Tumpat, kelantan
    Peta lokasi
    Tel : 019-4779004(SMS Sahaja, call tidak diterima) , Email : support@melur.com

    http://www.melur.com/myherba.asp?plant_id=100&cat=HERBA.

    Selamat mencuba.

  6. Rosley Hitam Berkata:

    Saya tinggal di KL. Saya ada pokok kunyit hitam. Sesiapa yang berhajat untuk dapatkan kunyit hitam sila email/atau sms kan kepada saya melalui 0192777035.

    • Suriyani Berkata:

      Salam En Rosley,

      Saya memang mencari kunyit hitam untuk dijadikan ubat anak kembar saya untuk merangsang dia makan. sekarang ni susah sangat nak makan dan minum susu. Umur dia 3 tahun. Org kata bagi dia makan kunyit hitam dalam 3 kali, insyallah…..012 6830005

    • rahmad Berkata:

      saya rahmad berhajat tuk sembuhkan istri awak email rahmadyoko@yahoo.co.id ditunggu informnya

      • zainura66 Berkata:

        Saudara boleh cuba berhubung dengan En. Rosley melalui talian : 019-2777035.

        Terima kasih dan salam hormat.

  7. zainura66 Berkata:

    Terima kasih En. Rosley sudi memberi maklumat di sini.

    Salam hormat,
    zainura66

  8. devaasir Berkata:

    anybody wants black turmeric pls call me +91-9345774123

  9. kon Berkata:

    saya ada pokok kunyit hitam, tapi belum hitam ubi nya sila link http://www.meteoritemalaysia.blogspot.com

  10. anton Berkata:

    dimana saya bisa beli kunyit hitam ?

  11. nunia Berkata:

    kepada yang berminat nak beli pokok kunyit hitam,sila hubungi saya nor,0199202655

  12. mugeni samerin Berkata:

    saya ada tapi x jual.

  13. azman Berkata:

    salam Tuan,

    Bagaimana kah cara gunanya kunyit hitam untuk kuruskan badan

    • zainura66 Berkata:

      Pada kebiasaannya ibu kunyit sebesar ibu jari ditumbuk atau lebih mudah jika di blender dan di tapis sebelum diminum. Jangan terlampau banyak nanti over dos pulak. Kalau terlampau kurus nanti tak macho pulak Adalah lebih baik kiranya dicampur dengan madu lebah.

      Salam ceria selalu.

  14. attack Berkata:

    Kepada sesiapa yang memerlukan Kunyit Hitam sila hubungi di talian ini 0173539858 (one), boleh dapat dengan pokok2 sekali insya’allah.

  15. Rizal Berkata:

    http://plixi.com/p/73524610 saya ada kunyit hitam berminat call 01242347744 Pulau pinang

  16. one Berkata:

    kepada sesiapa yang berkehendak kunyit hitam, sila hubungi saya 0173539858. harga berpatutan

  17. Rosli Ali Berkata:

    Kpd sesiapa yg di Singapura berminat utk mndptkn kunyit hitam boleh juga hubungi sy. Jualnya mengikut timbangan per 20gm atau 100gm. Sila email roslee,glamour@gmail.com

    • Rosli Berkata:

      Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan Kunyit Hitam sila Email: roslee.glamour@gmail.com
      Harga diantara S$25 per 25gm, sebesar setengah ibu jari biasa. Stok ada 2kg.
      Kunyit Hitam sama seperti Kunyit putih tetapi ubinya berwarna kebiruan pekat atau ungu gelap.
      Khasiatnya boleh mencegah dan merawat penyakit kanser dan lain2 penyakit.

    • hermawan Berkata:

      Saya Hermawan dari Indonesia. Saya butuh sangat kunyit hitam. Kalau barangnya masih ada silahkan sms ke 081555791752

  18. mohd fazli sani Berkata:

    sy pengusaha kecil pokok kunyit ini,sesiapa yg berminat utk memelihara pokok ini hbgi sy untk mendptkan benih sebenar kunyit hitam ini di talian: 0126139306-bad.

  19. Rosley Hitam Berkata:

    Saya ada juga jual MINYAK PELARIS Tanjung Tuan ( seperti untuk perniagaan,kerjaya ,jodoh dll ) .Sesiapa yang berminat boleh sms saya melalui 0192777035

  20. dailami Berkata:

    siapa nak pokok kunyit hitam call saya 0195923075

  21. iza Berkata:

    Saya pun tengah cari kunyit ni. Ingat nak komersialkan. Pergi cari kat batu kurau, pakcik tu pun beli dari pak haji sahak kat kedah. tapi dia tanam tak dak tunak lagi ada rizom je. Tula nak tunggu die naik bukit cari anak pokok

  22. jon swasnov Berkata:

    yg punya kunyit hitam hubungi saya

  23. yussie Berkata:

    kalo ada yg punya kunyit hitam yg asli tlng kirimkan gambarnya skalian dioleskan ke kuku. krn saya bth yg asli yg dikuku jg hitam. tlp saya di 021 97019417

  24. balak@looo Berkata:

    salam…saya ada pokok kunyit hitam berusia hampir 50 tahun dan ingin menjualnya pada sesiapa yang berminat untuk tujuan perubatan…0125617041 wan

  25. syukur Berkata:

    Salam
    Saya perlukan pokok kemengu.Saya nk mengubati adik sya.segera.hubungi saya 0172032184

  26. nor mawar Berkata:

    kat rumah saya melata-lata.

  27. Can-Can Rican Berkata:

    bisa menolak bala??

  28. Epik Berkata:

    Senang bisa bantu orang yg butuh kunyit hitam. Sila hub 087879666145

  29. Saujana Agriculture Soil Consultancy Berkata:

    Ini zaman moden …kunyit ini boleh di biakan dengan tisu kultur jangan biar kita di zaman kuno.Bagitu juga pokok apple variety 200 dulu hanya ada tiga pokok di Switzerland tetapi teknik tisu kultur boleh menghasilkan nya untuk tujuan perubatan dan awet muda.
    So kunyit kitam ni pun boleh
    Dan kajian perubatan berdasarkan sains perlu di buat ..Sila hubungi Saujana Agriculturte Soil Consultancy fb untuk usahasama pembiakan dan kajian saintifik.
    Kenapa harimau suka kayu chenuai? Kenapa pula kerbau takut kayu tas?
    Ini sense binatang semula jadi/evoslusi
    Macam lalat suka bau busuk sebab di situ ada makanan nya. Lalat tahan kuman so dia tak heran dan membiak di tempat busuk.
    Manusia takut busuk(biasanya hidrogen sulfide) petama udara itu toksik kepada manusia. Kedua ia lokasi pembiakan kuman yang boleh memberi penyakit kepada manusia tetapi bukan pada tumbuhan. sebalik nya menjadi baja.
    Itu sifat kitaran semula alam yang Allah jadikan. Karbon dioksida kita hasilkan sebagai produk mengunakan oksigen sementara tumbuhan mengunakan karbondioksida menghasil sisa buangan oksigen. Kita guna sisa tumbuhan dan tumbuhan guna sisa manusia. Kebijaksanaan Allah.

  30. herman Berkata:

    sy punya bnyak kunyit hitam yg msih d kebun,,,yg dh d rumah jg ada..klo da yg perlu silahkan hub sy

  31. iwan Berkata:

    maaf sya mau beli kunir hitam / kunyit hitam untuk pengobatan

  32. anna Berkata:

    tlg share info kunyit hitam ke email saya jianalastriana@yahoo.com.mksh

  33. ummi Berkata:

    Saya ada tanam kunyit hitam. Saya memang menanamnya di kebun herba saya tetapi yang berada di depan bilik saya( lagi banyak) saya tatau macam mana saya boleh tertanamnya di situ. Yang pasti.. sedar-sedar sahaja kunyit itu sudah ada dan membesar. Sekarang makin membiak. Saya biarkan sahaja kerana saya tidak pasti kegunaannya dan bila saya menanamnya di situ.

  34. Phangestu Hady Berkata:

    hai every body… right now i really need this black turmeric urgently.. for anyone who have it please contact me +6282126279999…. thanks alot and God bless….

  35. noraz Berkata:

    2 jenis benih pokok kunyit hitam daun besar dan daun kecil untuk di jual sms 0174620397

  36. Norjam Endingan Berkata:

    Kunyit hitam banyak di taman herba saya.
    Saya hanya tanam tapi tak tahu kegunaan nya.
    Taman herba saya di Kota Belud Sabah, Malaysia.
    Orang orang Kota Belud yang memerlukannya boleh sms saya 0103444115


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 72 other followers

%d bloggers like this: