Wannura

Koleksi Tumbuhan

TUMBUHAN UNIK : PERANGKAP SERANGGA TERBANG (Venus Flytrap) Jun 9, 2010

Filed under: Landskap — zainura66 @ 12:40 am
Tags: ,

Pengenalan
Tumbuhan perangkap serangga terbang atau lebih dikenali sebagai “Venus Flytrap” adalah tanaman karnivor (tanaman yang memakan binatang kecil, seperti serangga) terkenal . Tanaman karnivor ini tumbuh di tanah yang mempunyai sedikit nitrogen. Mereka menerima nitrogen dari perangkap serangga mereka.
Ia (Venus Flytrap ) adalah tanaman kecil yang strukturnya dapat digambarkan sebagai roset dari 4-7 daun, muncul dari batang bawah tanah yang pendek ;sebenarnya adalah sebuah objek seperti ‘mentol- lampu’. Setiap batang mencapai ukuran maksimum sekitar 3-10 sm, bergantung pada masa tempoh penanaman; [daunnya akan lebih panjang dan besar lagi dengan perangkap yang kuat biasanya terbentuk selepas berbunga. Flytraps yang mempunyai lebih dari 7 helai daun adalah pembentukan daripada roset yang dibahagikan di bawah tanah.
Baca seterusnya

Habitat
Venus penangkap serangga boleh dijumpai di kawasan kurang nitrogen, seperti rawa dan savana basah. Kecil sosok dan lambat tumbuh, ia adalah lasak dan tahan kepada api dengan baik dan bergantung pada pembakaran berkala untuk menekan kompetisi . Pembakaran api mengancam masa depan di tumbuhan liar . Ia bertahan di tanah berpasir dan bergambut basah. Walaupun telah berjaya dipindahkan dan ditanam di lokasi-lokasi di seluruh dunia, hanya di Utara dan Selatan Carolina di Amerika Syarikat sahaja yang boleh ditemui semulajadi, khususnya dalam radius 60 batu dari Wilmington, North Carolina. Di salah satu tempat tersebut ialah di Green Swamp, Utara Carolina. Ada juga terdapat tumbuh semulajadi di Florida utara di New Jersey Pine Barrens. Kemiskinan gizi tanah adalah alasan bahawa tanaman bergantung pada perangkap yang rumit seperti: mangsa serangga mempunyai nitrogen untuk pembentukan protein yang tanah tidak mampu. Tumbuhan ini bukanlah tanaman tropika dan boleh hidup di tempat bermusim sejuk yang tiada bersalji. Bahkan, Flytraps Venus yang tidak tahan kesejukan yang melampau akan lemah dan mati selepas beberapa waktu.

Mekanisme perangkap
Tumbuhan ini adalah salah satu daripada kumpulan tanaman yang sangat kecil yang mampu bergerak cepat. Mekanisme perangkapnya melibatkan interaksi kompleks antara keanjalan, ‘turgor’ dan pertumbuhan
nya. Dalam keadaan terbuka, lobusnya berbentuk cembung (bengkok keluar ), tetapi dalam keadaan tertutup, lobusnya kelihatan cekung (membentuk rongga). Keadaan ini adalah cepat untuk menutup perangkap, tetapi walaubagaimanapun, mekanisme yang berlaku ini masih kurang difahami lagi. Ketika rerambutnya dirangsang, potensi aksi (kebanyakan melibatkan ion kalsium – lihat kalsium dalam biologi) dihasilkan, yang menyebar di seluruh lobus dan merangsang sel-sel di dalam lobus dan pelepah antara mereka. Sebenarnya apa yang dimaksudkan dengan rangsangan ini masih diperdebatkan lagi. Teori asid pertumbuhan menyatakan bahawa sel-sel individu di lapisan luar lobus dan pelepah bergerak dengan pantas H⁺ (ion-ion hidrogen) ke dalam dinding sel mereka, menurunkan pH dan melonggarkan komponen-komponen ekstraseluler, yang membolehkan mereka untuk membengkak cepat oleh osmosis, sehingga memanjangkan dan mengubah bentuk lobus perangkap. Atau, sel-sel di lapisan bahagian dalam lobus dan pelepah cepat dapat mengeluarkan ion lain, membolehkan air untuk mengikuti melalui osmosis, dan sel tersingkir. Kedua-dua mekanisme tersebut mungkin memainkan peranan dan mempunyai beberapa bukti eksperimental untuk menyokong mereka.

Serangga sebagai makanan ?
Tanaman ‘venus penangkap serangga terbang’ memerangkap serangga, seperti semut, kumbang, ulat, lalat, belalang dan rama-rama sebagai “makanannya” untuk terus hidup. Pertama, ia akan perangkap serangga di dalam daun dan kemudian mengeluarkan cecair yang akan membantu mencerna binatang/ serangga yang terjebak. Ia akan mendapatkan nitrogen dari tubuh serangga dan akan mencerna serangga tersebut . Adalah penting untuk memahami bahawa tumbuhan ini tidak makan serangga untuk mendapatkan makanannya ; ia membuat makanannya sendiri untuk makan. Binatang/serangga yang dicerna (makan) itu hanya memberi vitamin tambahan yang diperlukan olehnya. Venus fly-trap pertama kali dijumpai di Amerika Utara di pantai Utara dan Selatan Carolina, di mana ia tumbuh liar dekat Sungai Cape Fear. Tetapi sesiapa dan di mana-mana sahaja boleh menanam Venus Flytraps dalam pasu. Ada pasaran yang cukup besar untuk venus fly trap antara penanamnya. Nama tumbuhan ini kadang-kadang dieja Venus flytrap, Venus’ flytrap atau Venus’s-flytrap. Hal ini dinamakan oleh orang roman sebagai Venus, dewa cinta.

Helai daun dibahagikan kepada dua bahagian: Pertama helaian daun rata, berbentuk hati- fotosintesis dan sepasang lobus terminal berengsel di pelepah, membentuk perangkap yang merupakan daun sebenar. Permukaan atas lobus ini mengandungi pigmen merah antosianin dan hujungnya mengeluarkan lendir. Lobus mempamerkan gerakan yang pantas, gertakan menutup jika dirangsang oleh mangsa. Mekanisme menjebak adalah mangsa tersandung atau tersentuh salah satu daripada tiga trikoma rambut seperti yang ditemui pada permukaan atas setiap lobus. Mekanisme menjebak begitu teliti yang dapat membezakan antara mangsa hidup dan rangsangan bukan-mangsa seperti contohnya titisan hujan; dua rambut harus mencetuskan sentuhan berturut-turut dalam masa 20 saat antara satu sama lain atau satu rambut menyentuh dua kali berturut-turut segera, di mana lobus dari jebakan akan menutup dalam waktu sekitar 0.1 saat . Pinggiran lobus dibatasi oleh rerambut-unjuran kaku atau silia, yang memaut bersama dan mencegah mangsa besar dari melarikan diri. (pengunjuran dan rerambut ini, juga dikenali sebagai rambut sensitif, mungkin mirip dengan tentakel yang ditemui kerabat dekat tanaman ini, tumbuhan sundews). Hingga saat ini para Saintis tidak yakin tentang sejarah evolusi ‘Venus penangkap serangga’; namun mereka telah membuat hipotesis bahawa ‘Venus penangkap serangga’ bermula dari Drosera (sundews).
Lubang-lubang di jaringan membiarkan mangsa kecil untuk melarikan diri, mungkin kerana manfaat yang akan diperolehi daripada mereka kurang berbanding jika mencerna mereka. Jika mangsanya terlalu kecil dan terlepas, perangkap akan membuka kembali dalam masa 12 jam. Jika mangsa bergerak di dalam perangkap, itu akan mengencangkan dan pencernaan bermula lebih cepat. Kelajuan penutupan boleh berubah; bergantung pada jumlah kelembapan, cahaya, saiz mangsa dan keadaan pertumbuhannya. Kelajuan perangkap dapat dijadikan sebagai penunjuk kesihatan tumbuhan ini. Venus Flytraps tidak bergantung kepada kelembapan seperti beberapa tumbuhan karnivor yang lain, contohnya Nepenthes, Cephalotus, kebanyakan Heliamphora, dan sesetengah Drosera.

Venus penangkap serangga ini menunjukkan variasi pada panjang tangkai dan bentuk daun dan samada terletak mendatar di atas tanah atau meluas sampai pada sudut kira-kira 40-60 darjah. Empat bentuk utama adalah: ‘typica’, yang paling biasa, dengan petioles yg berbaring luas; ‘erecta’, dengan daun pada sudut 45 darjah; ‘linearis’, dengan petioles sempit dan daun pada 45 darjah, dan ‘filiformis’, dengan sangat sempit atau linier petioles. Kecuali filiformis ‘, semua ini boleh menghasilan daun secara berperingkat dari setiap tanaman bergantung pada musim (yang mendatar di musim panas pendek ,semi-tegak pada musim bunga), panjang petioles fotoperiodik (panjang di musim bunga ; pendek di musim panas) dan intensitas cahaya petioles (luas dalam intensitas cahaya rendah ; sempit di cahaya terang). Jika penanaman dibuat dari biji benih, tanaman memakan masa sekitar empat hingga lima tahun untuk mencapai kematangan dan akan hidup selama 20 hingga 30 tahun jika ditanamkan di keadaan yang sesuai.

Pencernaan dalam Dionaea muscipula
Jika mangsa tidak dapat melarikan diri, ia akan terus merangsang permukaan bahagian dalam lobus dan ini menyebabkan respon tumbuhan lebih lanjut dan aktif di mana bahagian tepi lobus bersama-sama, akhirnya menyegel perangkap kedap udara dan membentuk ‘perut‘ di mana pencernaan berlaku. Pencernaan adalah dimangkin oleh enzim yang disekresikan oleh kelenjar di lobus. Pengubahsuaian oksidatif protein mungkin mekanisme pra-cerna (predigestive) bagi Dionaea muscipula . Air dari ekstrak daunnya mengandungi kuinon seperti Plumbagin naphthoquinone bahawa pasangan/ gandingan bagi diaphorases NADH-dependent yang berbeza untuk menghasilkan superoksida dan hidrogen peroksida pada autoksidasi. Pengubahsuaian oksidatif boleh memecahkan sel membran haiwan/serangga. Plumbagin dikatakan menginduksi apoptosis, yang berkaitan dengan keluarga protin Bcl-2. Ketika ekstrak Dionaea adalah ‘preincubated’ dengan diaphorases dan NADH dengan kehadiran albumin serum (SA), pencernaan tryptic seterusnya SA difasilitasi. Kerana kelenjar sekretori dari Droseraceae mengandungi enzim protease dan mungkin degradatif lain, mungkin kehadiran oksigen-kofaktor redoks mengaktifkan fungsi sebagai oksidan ekstraseluler predigestive untuk membuat protein membran-bound dari mangsa (serangga) lebih rentan terhadap proteolitik serangan. Pencernaan memakan masa sekitar sepuluh hari, selepas mangsanya dikurangkan sehingga hanya tinggal kulit kitin. Perangkap kemudian dibuka kembali, dan sedia untuk digunakan semula.

Penanaman
Venus flytraps popular sebagai tumbuhan tanaman, namun memiliki reputasi sebagai sukar untuk tumbuh .
Tanaman akan menghasilkan kejayaan sekiranya dapat mencipta persekitaran habitatnya secara semulajadi.. Venus flytraps yang sihat akan menghasilkan bunga putih pada musim bunga, Namun, ramai petani akan memangkas batang berbunga lebih awal (2-3 inci), sebab semasa perbungaan akan mengambil banyak tenaga dari pohonnya dan mengurangkan kadar pengeluaran perangkap. Jika tanaman yang sihat dibenarkan berbunga untuk penyerbukan bunga (pollination) dan berjaya dilakukan, ia menghasilkan puluhan kecil biji hitam berkilat. Tanaman boleh diperbanyak dengan biji, walaupun penyemaian mengambil beberapa tahun untuk matang. Lebih umum, mereka disebarkan atau disemai pada musim bunga atau musim panas.

Kultivar
Setakat ini, Venus flytraps yang paling biasa dikenali dan ditanamkan sebagai tanaman karnivor. Ia dijual sebagai tanaman hiasan di rumah dan sering dijumpai di kedai bunga, kedai hardware dan supermarket. Selama sepuluh tahun yang lepas atau jumlah kultivar sangat besar telah masuk ke pasaran melalui kultur jaringan (tisu kultur) dari mutasi genetik terpilih. Melalui kultur jaringan ,kuantiti besar tanaman akan dihasilkan untuk pasaran komersial.

Sumber : http://simple.wikipedia.org/wiki/Venus_Flytrap

About these ads
 

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 74 other followers

%d bloggers like this: