Wannura

Koleksi Tumbuhan

BUNGA MELAYU: BUNGA MELATI (Jasminum sambac) Jun 14, 2010

Pengenalan

Melati  (Jasminum sambac) termasuk tanaman yang mempunyai banyak manfaat. Bunganya berwarna putih bersih dan berbau harum, sering digunakan untuk berbagai kegunaan. Melati, dapat berbunga sepanjang tahun dan dapat tumbuh subur pada tanah yang gembur dengan ketinggian sekitar 600 atau 800 meter diatas permukaan laut, asalkan mendapatkan cukup sinar matahari. Melati dapat dikembangbiakkan dengan cara stek. Tunas-tunas baru akan kelihatan setelah berusia sekitar 6 minggu.

Kandungan kimia

Melati mengandungi sel-sel unsur kimia yang besar manfaatnya untuk pengubatan. Kandungan kimia yang tersebut antara lain indol, benzyl, livalylacetaat.

Khasiat Melati :
Bunga melati berkhasiat untuk mengatasi Kelebihan air susu ibu (ASI), Sakit mata, Demam, Sakit Kepala, Sesak Nafas dll.

Resep Tradisional Melati :

1.  Sesak napas : Bahan: 20 lembar daun melati dan garam secukupnya Cara membuat: bahan tersebut direbus dengan 3 gelas air sampai mendidih hingga tinggal 2 gelas dan disaring. Cara menggunakan: ditempel di seputar buah dada, setiap pagi sebelum mandi.
2.  Bengkak akibat serangan lebah : Bahan: 1 genggam bunga melati Cara membuat: bahan tersebut diremas-remas sampai halus Cara menggunakan: ditempel pada bagian yang disengat lebah.
3.  Menghentikan ASI yang keluar berlebihan : Bahan: 1 genggam daun melati Cara membuat: bahan tersebut dipipis halus Cara menggunakan: ditempel di seputar buah dada, setiap pagi sebelum mandi.
4.  Sakit mata (mata merah atau belek) : Bahan: 1 genggam daun melati Cara membuat: bahan tersebut dipipis halus Cara menggunakan: ditempel pada dahi, apabila sudah kering diganti baru, ulangi sampai sembuh.
5.  Demam dan sakit kepala : Bahan: 1 genggam daun melati, 10 bunga melati Cara membuat: bahan tersebut diremas-remas dengan tangan, kemudian direndam dengan air dalam rantang. Cara menggunakan: air rendaman ini digunakan untuk kompres dahi.
6.  Sesak nafas : Bahan: 20 lembar daun melati dan garam secukupnya Cara membuat: bahan tersebut direbus dengan 3 gelas air sampai mendidih hingga tinggal 2 gelas dan disaring. Cara menggunakan: ditempel di seputar buah dada, setiap pagi sebelum mandi.
(Rujukan : :http://lenterahati.web.id/)

Jenis-jenis melati

Di antara 200 jenis melati yang telah dikenalpasti oleh ahli botani , hanya terdapat 8 jenis melati sahaja yang berpotensi untuk dijadikan tanaman hiasan. Sebahagian besar spesis melati dikatakan tumbuh liar di hutan kerana belum ada kepastian samada ia boleh dijadikan tanaman yang berpotensi dalam menjana ekonomi dan penggunaannya.

Di antara spesis-spesis bunga melati adalah sebagai berikut:

Jasminum sambac Ait (melati putih, puspa bangsa)
Jasminum multiflorum Andr. (melati hutan: gambir, poncosudo, ‘Star Jasmine’, J. pubescens Willd.).
Jasminum officinale (melati casablanca, Spanish Jasmine) sinonim dengan J. floribundum = Jasmine grandiflorum). Perdu setinggi 1,5 meter.
Jasminum rex – Melati Raja King Jasmine).
Jasminum parkeri Dunn. (melati pot).
Jasminum mensyi (Jasminum primulinum, melati Primrose).
Jasminum revolutum Sims. (Melati Italia)
Jasminum simplicifolium (Melati Australia, J. volibile, melati Bintang). Melati hibrida. Bunga berwarna merah muda dan harum.

Kegunaan lain
Bunga melati bermanfaat sebagai bunga tabur, bahan industri minyak wangi, kosmetik, parfum, farmasi, penghias rangkaian bunga dan bahan campuran atau pengharum teh, seperti teh melati yang populer di Indonesia. (Sumber : http://id.wikipedia.org/wiki/Melati)

About these ads
 

4 Responses to “BUNGA MELAYU: BUNGA MELATI (Jasminum sambac)”

  1. madi Says:

    Tuan,
    Adakah bunga ini juga dipanggil bunga melur?

  2. madi Says:

    Benarkah ia dinamakan juga sebagai Melur?

  3. zainura66 Says:

    Ya, benar melur adalah panggilan orang-orang Jawa bagi bunga melati ini.

  4. I want to to thank you for this excellent read!! I certainly enjoyed every little bit of it.

    I’ve got you book marked to look at new things you post…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 77 other followers