Wannura

Koleksi Tumbuhan

PATI MINYAK KEMENYAN (Kemenyan Essential Oil) Jun 23, 2010

Filed under: Artikel — zainura66 @ 8:31 pm

Pati Minyak Kemenyan (Kemenyan Essential Oil)

Pelbagai jenis pokok kemenyan tumbuh liar di seluruh India Barat, Afrika Timur Laut dan Selatan Arab Saudi. Minyak ini disuling dari getah yang oozes dari Insisi dibuat di kulit pokok. Minyak adalah pedas, balsamic, hijau-lemon-suka dan pedas. Ini mengubahsuai minyak limau manis seperti oren dan bergamot. Ini juga merupakan pangkalan untuk jenis parfum dupa dan penting dalam Oriental, bunga, rempah-rempah dan aroma maskulin

Aromaterapi bermanfaat : menenangkan, visualisasi, meditasi. Klasik grieve’s ‘A Modern Herbal‘ : ‘penggunaan utama Its sekarang adalah dalam pembuatan dupa dan pastilles. Hal ini juga digunakan di plester dan mungkin diganti untuk Balsam Peru Balsam of Tolu atau. ” ‘Cara menghirup wap sarat dengan bahagian volatile ubat dikatakan untuk meringankan bronkitis dan radang tenggorokan. ” ‘The dupa upacara Yahudi bertambah aroma manis empat’, ‘dari yang murni merupakan salah satu Kemenyan, ditumbuk bersama dalam proporsi yang sama. Hal ini sering disebutkan dalam Kitab. ” 1898 King’s Dispensatory: ‘Olibanum adalah stimulan, menghasilkan keputusan yang sama dengan yang dari balsem tolu dan Peru, melainkan terutama digunakan sebagai rencana mengasapi, dan kadang-kadang membentuk bahan dari plester. Dosis, apabila digunakan secara dalaman, adalah 5-40 butir, di emulsi.

” Kemenyan minyak bukan-toksik dan bukan-iritan dan boleh digunakan oleh kebanyakan orang. Kemenyan minyak menenangkan dan menenangkan fikiran, melambatkan dan memperdalam pernafasan. Pada saluran pernafasan itu membersihkan paru-paru dan membantu dengan sesak nafas, asma, bronkitis, radang tenggorokan, batuk dan pilek. Hal ini dapat berguna dengan tempoh berat, adalah tonik umum untuk rahim dan mempunyai kesan menenangkan selama persalinan. Kemenyan minyak dikatakan untuk membantu meremajakan kulit yang tua, adalah tonik kulit dan berkesan dengan luka, carbuncles, luka, bekas luka dan peradangan kulit. Hal ini membantu untuk rematik dan pada saluran kencing. Kemenyan adalah salah satu minyak yang benar-benar bisa tenang dan menenangkan seluruh tubuh dan fikiran. Ini memudahkan semua rasa sakit dan nyeri, membersihkan paru-paru dan berfungsi sebagai tonik kulit.

Dalam terapi , wap Kemenyan boleh digunakan untuk : bronkitis, pilek, batuk dan kehilangan suara. Minyak Kemenyan boleh digunakan dalam minyak urut dicampur atau dicairkan dalam mandi untuk: pilek, batuk, bronkitis, rematik, chilliness, sirkulasi yang buruk, kelelahan, mimpi buruk, masa berat, masalah pernafasan dan lendir kesesakan. Kemenyan minyak dapat ditambah ke pangkalan krim atau lotion untuk membantu dengan nada kulit umum dan keadaan. Untuk manfaat rangkaian parut atau luka, cuci dengan minyak dicairkan. Untuk kulit pecah dan luka baring, lakukan dengan lembut langsung ke daerah yang terkena dampak atau menggunakan kompres. Kemenyan campuran minyak baik dengan minyak lain, seperti benzoin, Sandalwood, Lavender, mur, Pine, Orange, bergamot dan Lemon. Minyak esensial dan resin yang mudah menguap, bahan wangi dihasilkan dari akar, kulit kayu, kayu, biji, buah, daun atau bunga dari tanaman tunggal.

Rujukan: http://essential-oil.com/

About these ads
 

8 Responses to “PATI MINYAK KEMENYAN (Kemenyan Essential Oil)”

  1. Christine Says:

    Hello, I’d like to know if you have Palmerosa or Rose Geranium Essential Oil for sale, and if so, how can I place an order.

    Thanks!

  2. SANCO Says:

    We are Rajagaja Group specialist supplier and seller of Myrrh and also offer international market . This myrrh is the most likely myrrh in the world with good quality and satisfactory price. We are a specialized in Myrrh regularly Selling any type. We have Original Myrrh from Tapanuli North Sumatera Indonesia. We can supply to you on regular basis for any quantity. If you interested please email me:sancosiman@gmail.com. and Phone Number : +62 81376502229.Mr Manullang

  3. aziz Says:

    salam..
    minyak kemenyan ni wangi ker?..berapa sebotol..macam mana nak pesan?


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 76 other followers

%d bloggers like this: