Wannura

Koleksi Tumbuhan

CENDANA (Santalum album Linn) SEBAGAI AROMATERAPI Julai 8, 2010

Pengenalan

Pokok Cendana ialah sejenis pokok dari keluarga Santalaceae yang kayunya berbau harum dan berwarna kuning. Pokok parasit malar hijau Santalum album ini berasal dari Asia Tenggara, Kepulauan Pasifik dan Australasia.

Cendana (digelar juga cendana wangi) merupakan pokok penghasil kayu cendana dan minyak cendana. Kayunya digunakan sebagai rempah-rempah, bahan dupa, aromaterapi, campuran parfum serta sarung keris . Ia adalah dari jenis kayu yang baik; boleh menyimpan aromanya selama berabad-abad.

Kononnya di Sri Lanka, kayu ini digunakan untuk mengawet jenazah putri-putri raja sejak abad ke-9. Di Indonesia, kayu ini banyak ditemukan di Nusa Tenggara Timur, khususnya di Pulau Timor, meskipun sekarang ditemukan pula di Pulau Jawa dan pulau-pulau Nusa Tenggara lainnya.

Cendana adalah tumbuhan parasit pada awal kehidupannya. Kecambahnya memerlukan pohon inang untuk memberi sokongan pertumbuhannya, kerana perakarannya sendiri tidak sanggup mendukung kehidupannya. Oleh itu, prasyarat inilah cendana sukar dikembangbiakkan atau dibudidayakan.

Kayu cendana wangi ( Santalum album ) kini sangat kurang dan harganya sangat mahal. Kayu yang berasal dari daerah Mysoram di India selatan biasanya dianggap yang paling bagus kualitinya. Di Indonesia, kayu cendana dari Timor juga sangat dihargai. Sebagai gantinya sejumlah pakar aromaterapi dan minyak wangi menggunakan kayu cendana jenggi (Santalum spicatum). Kedua jenis kayu ini berbeza kepekatan bahan kimia yang dikandungnya dan oleh kerana itu kadar harumnya pun berbeza.

Kayu cendana dianggap sebagai obat alternatif untuk membawa orang lebih dekat kepada Tuhan. Minyak dasar kayu cendana, yang sangat mahal dalam bentuknya yang murni, digunakan terutama untuk penyembuhan cara Ayurveda dan untuk menghilangkan rasa cemas.

Di Indonesia, perkataan “cendana” sering digunakan untuk menyebut sesuatu yang unggul biasanya berkaitan dengan pemerintah mereka seperti Presiden Soeharto. (Rujukan : wikipedia)
Sifat Kimiawi : Tumbuhan ini kaya dengan kandungan kimia yang sudah diketahui antara lain – minyak meruap
Efek Farmakologis : Sifat – berbau harum, anti radang, anti disentri, emenagogum. Bahagian tanaman yang digunakan : Kayu, kulit dan minyaknya.
Pembiakan: Perbanyak tanaman dengan biji, cangkokan dan okulasi, pemeliharaannya mudah, pangkal pokoknya dibaja dan cukup air serta sinar matahari.

Ubat tradisional:

1. Gonore Virulenta : Kayu digiling dan ditambah air atau campur dengan minyak cendana dan tempelkan ketempat yang sakit
2. Emenagogum (pembersih haid) : kulir ditambah air, digiling, disaring dan minum airnya.
(Sumber : http://www.kaskus.us/)

CARA MENANAM BIJI POKOK CENDANA

Langkah-langkah:-

1.  Rendam biji selama 2 malam / 48jam di dalam baldi yang berisi air setengah baldi.

- selepas 2 hari perhatikan keadaan biji. Asingkan biji yang tenggelam dan yang terapung kerana biji yang tenggelam adalah yang berkualiti tinggi manakala yang terapung adalah kurang berkualiti.

2.  Sediakan tapak semaian menggunakan tanah hitam yang telah digembur.

3.  Taburkan biji yang telah direndam 2malam keatas tapak semaian yang telah disiram(Basah)dengan rata kemudian taburkan sedikit tanah hitam keatas biji. Pastikan tanah tidak menutupi keseluruhkan biji tadi.

4.  Siram 2 kali sehari iaitu pagi dan petang, ini untuk mempercepatkan proses percambahan.

5.  Sediakan Polibag kecil dengan menggunakan media tanah hitam.

6.  Perhatikan tapak semaian setiap hari, sekiranya ada biji yang pecah dan keluar sedikit tunas, cepat-cepat pindahkan ke dalam polibag dengan cara mengorek biji bersama dengan tanah dan masukkan ke dalam polibag yang telah disiram(basah). Ulangi ini sehingga kesemua biji yang pecah habis dipindahkan ke polibag.

7.  Selepas dipindahkan ke dalam polibag, siraman Cuma perlu 2hari sekali, dan tempatkan polibag di tempat yang terlindung dari cahaya matahari yang terik.

8.  Benih boleh ditanam ke tanah selepas 6 inci tinggi atau lebih.

Anak pokok Cendana tidak memerlukan kawasan yang terlalu bersih, ia lebih gemar pada sekeliling yang semak atau ia tumbuh subur dibawah lindungan pokok2 tinggi. Seperti di dalam kebun getah/ kebun buah-buahan.

9.  selepas tinggi pokok Cendana mencapai 10 kaki, bahagian pucuk perlu dicantas/dipotong terus, ini adalah bertujuan pokok tidak tumbuh terlalu tinggi dan kualiti/ Gred pokok dapat diperlihara.

10.  Pokok cendana matang pada tahun ke-8.

About these ads
 

2 Responses to “CENDANA (Santalum album Linn) SEBAGAI AROMATERAPI”

  1. john3baldwin Says:

    Do You Want To Learn More About Aromatheraphy?
    You can visit :
    AROMATHERAPHY FOR BODY AND SOUL

    http://aromatheraphy-4-bodynsoul.blogspot.com

  2. sukartono Says:

    Agar tldak terjadi kesalahan komunikasi, tolong muat gambar, foto yang benar2 asli pohon cendana dari dua jenis varietas asal ntt dan india. Tks


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 77 other followers

%d bloggers like this: