Wannura

Koleksi Tumbuhan

Limau Lelang Gunung : UNTUK BUAT MINYAK PENGASIH Julai 30, 2010

Ini adalah di antara penjelasan Tok Sheikh dan Neo Iskandar di weblog Karimon’s Blog mengenai khasiat Limau Lelang Gunong :

Tok Sheikh :


  1. (27 Julai 2010) – Limau Lelang Gunong ini sangat berkhasiat untuk ubat kanser dan Pengasih. Dan untuk kanser ada ramuan lain yang mesti di campor dengan limau ini. Limau ini hanya ada sebatang saja di Puncak Gunong,mungkin saya tak jumpa di kawasan yang lain…maklum saja Kawasan Taman Negara Ledang…sangat luas !!!.
  2. (29 Julai 2010) – Di seluroh bahagian Limau ini. Samada daun,batang,dahan,duri,bunga,akar dan paling berkhasiat buah nya !!!.Tapi semua bahagian pokok ini bolih guna kan.Memang ada perbezaan ;Limau Lelang biasa tiada nilai Pengaseh. Dan buah nya kecil sedikit !!!.Biasa nya Pokok Limau Lelang Gunong ini tumboh di gunong….

Neo Iskandar :

  1. (27 Julai 21010) – limau sedemikian adalah dalam kategori rare di mana mempunyai fadilatnya tersendiri . ya mmg benar di spt dikatakan oleh tok sheikh . izinkan saya memberikan penerangan jika bisa . limau berspesis @ kategori ini bukan ditanam di alam ini . ia sering ditanam oleh org di alam saner .wallahualam . ia bisa digunakan seperti yg diterangkan oleh tok sheikh . jika kita berniat mengmbil dgn niat buruk ia xkan jd kenyataan . hanya mempunyai niat suci murni macam minyak seri aji je bisa menemuinya. ada kalanya limau ini digunakan dlm proses menangkap benda² halus yg mengacau manusia . sebilangan org yg tahu menggunakan nya . pabila memnggunakan buah yg rare fadlatnya berlainan drp buah limau nipis / purut / kasturi . ia kadang kala digunakan dalam proses menarik duit @ harta karun dr ghgaib ke nyata . antara barang terpenting dalam proses tersebut . wallahualam . mungkin saudara pengasas boleh mendapatkan gambar limau kuku rimau yg boleh mengubati sihir yg dpt meneutralkan pesakit yg menderita disihir . di mana pesakit diseksa menderita sebelum mati utk suatu jangka masa yg lama . wallahualam .jika salah informasi , ku pohon sepuluh jari memohon kemaafan . tq n wassalam .

Sumber : http://karimon.wordpress.com/

 

12 Responses to “Limau Lelang Gunung : UNTUK BUAT MINYAK PENGASIH”

  1. pragaash Says:

    selamat sejahtera saya sedang mancari limau naga kalau ada tolong respond

  2. Jebat Says:

    Salam..Ada kemungkinan juga pokok & buah limau lelang ni boleh ditemui dikaw hutan Endau-Rompin ?

  3. zainura66 Says:

    Assalamualaikum,

    besar kemungkinan ada tapi bagaimana nak mengesahkannya?

  4. fadhil kuantan 15/8/2010 Says:

    hairan, dgn jiwa dan kehidupan moden d Malaysia,komen yg diatas masih lg menampakan unsur2 karut..spt “ia sering di tanam oleh org di alam saner”… Byk2 la membaca ilmu2 sains,botanikal,dan lojik.. tumbuhan2 ini Allah jadikan utk kegunaan manusia di alam nyata ini..!!!
    jadilah org Melayu yg berilmu pengetahuan….bkn dgn ilmu yg kolot..

  5. pakcikli00 Says:

    Asalamualaikum

    Tuan Fadhil Kuantan, kebanyakan dikalangan orang kita sesat larat seperti tuan kerana belajar hanya menurut budaya barat sekadar berasaskan sains ia itu kajian sehinggakan tidak beriman kepada alam ghaib sebagaimana yang dituntut oleh kepercayaan ugama kita. Jika pengetahuan Tuan tak sampai 5 sen (pancaidera ke lima) berbuih buihlah akhirnya mulut tuan mengkaji benda yang dijadikan Allah swt diatas muka bumi ini berdasarkan kajian. Setinggi ilmu pengetahuan barat pun cuma 6 sen (pancaindera ke enam) ia itu dari kaedah analog yang saudara miliki kepada digital seperti komputer iaitu baru peringkat nafi isbat dikalangan cerdek pandai Islam. Banyak lagi yang Tuan perlu faham sebelum menuduh orang lain kolot.

    Wasalam.

  6. Jebat Says:

    Ada benarnya kata2 dari pakcikli00 tu..tuan fadhil ! Ilmu Allah ini amatlah luasnya, Setinggi mana pun Kita belajar atau bergulung2 ijazah yg Kita perolehi sehingga ke tahap PHD pun..Jgnlah sesekali Kita mengatakan org yg masih berpegang dgn Ilmu Ghaib itu kolot atau ketinggalan zaman ! Waima Ilmu Ghaib perlu diyakini demi melengkapkan diri Kita sbg Org ISLAM yg beriman..Tak ke Dosa Pahala, Syurga Neraka..termasuk kpd pekara yg ‘Ghaib’ juga ? Tidakkah semasa tuan dikandung didlm perut ibu, tuan pun berada dialam ghaib ? Jgnlah terlalu taksub & mengagung2kan secebis ilmu sains yg Kita pelajari tu sampai menindakkan kpd ilmu yg lain !! Sesungguhnya tidak pula Hamba menafikan kegunaan ilmu sains kemajuan yg sedia ada..Seimbangkanlah ye tuan..! Dunia Akhirat..

  7. mazri Says:

    Saya pun tak pernah tengok limau gunung ni. Mana nak dapat yer

  8. zainura66 Says:

    Jika nak lihat, bolehlah menyertai ekspedisi mendaki gunung Ledang dengan Tok Sheikh atau pun boleh juga ditemui dikaw hutan Endau-Rompin .

    Salam ceria selalu.

  9. Husin sudin Says:

    Saya ada tanam pokok limau lelang buat ubat kanser prostat, krem de montok


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: