Wannura

Koleksi Tumbuhan

Callicarpa longifolia @ CALLICARPA BERDAUN PANJANG Januari 21, 2011

Filed under: pokok hutan — zainura66 @ 4:15 pm
Tags:

Callicarpa longifolia adalah satu spesis dari beatyberry. Ia boleh ditemui dari Himalaya, Jepun hingga Australia. Ia biasanya ditanam di kebun sebagai pokok hiasan. Akarnya dikatakan boleh digunakan dalam perubatan secara tradisional untuk merawat cirit-birit.

Long Leaved Beauty Berry atau Beauty Berry berdaun panjang ini merupakan tumbuhan semak yang boleh tumbuh sehingga 2 – 3 m tingginya.

Tangkai daunnya berbentuk tirus dan ramping, 0.5 – 1.5 mm panjang yang membawa daun bujur lonjong 8 – 20 sm panjang dan 2 – 6 sm lebar. Permukaan daunnya adalah lebih halus.

Bunganya pula dalam bentuk jambak yang berjarak di antara 2 -3 sm yang terhasil di hujung ranting, 0.5 – 1.5 sm panjang di mana ‘cawan sepal’ yang berbentuk seperti cawan itu berukuran 1 mm. Warna bunganya ialah ungu pucat kira-kira 2 mm manakala stamennya adalah 2 – 3 kali panjang daripada corong bunganya. Buahnya yang berwarna ungu beri itu berdiameter 1.5 mm dan terhasil dalam bentuk jambakan yang keluar dari celahan daun (axil). Musim bunga adalah dari Mei hingga Ogos.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: