Wannura

Koleksi Tumbuhan

KAKTUS BOLA EMAS (Echinocactus grusonii) Januari 27, 2011

Filed under: Kaktus — zainura66 @ 1:00 am
Tags: , ,

Keunikan Kaktus Bola Emas (Echinocactus grusonii) ialah ukurannya mampu mencapai sebesar ‘tong drum’ atau gentong. Bentuknya bundar seperti bola, dilengkapi duri-duri kuning emas atau putih , besar, kuat dan tajam. Kaktus ini dapat jolokan ‘golden barrel’ . Barrel bermaksud tong kayu (drum) dan golden bermaksud emas . Walau di mana saja tempatnya, kaktus ini nampak lebih menonjol penampilannya berbanding kaktus lain.

Oleh kerana pertumbuhan pokok kaktus ini adalah sangat lambat dan juga bentuknya yang unik, harga golden barrel ini adalah agak mahal .

Kaktus bola emas ini berasal dari mexico dengan kawasan yang berpasir dan berbatuan. Cara untuk memperbanyakkan kaktus ini adalah dengan membelah tanaman yang cukup matang secara melintang (horizontal). Pemberian zat peransang tumbuh akan mempercepat tumbuhnya tunas-tunas baru di bekas potongan yang di bawah. Manakala potongan bahagian atasnya pula boleh disambungkan kepada kaktus lain. Selain daripada ini, dapat juga diperbanyak secara biji. Namun, memerlukan masa yang agak lama dan cara ini jarang digunakan. Bunga akan muncul setelah kaktus berumur sekurang kurangnya 10 tahun selepas dilakukan perbanyakkan biji.
Kaktus ini banyak ditanam di Indonesia , walaupun ianya beriklim tropika dengan curah hujan tinggi namun jika penanamannya dengan menggunakan rumah kaca maka kaktus ini boleh bertumbuh dengan baik.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: