Wannura

Koleksi Tumbuhan

Almond yang pelbagai khasiat Februari 25, 2013

Filed under: Kekacang — zainura66 @ 9:04 pm

Almond

Keterangan foto :

1a dan 1b – Buah almond yang masih muda dan berada di tangkai

2 – Buah almond yang telah matang dan kulit cengkerangnya telah terkopek

3 – Bunga dan daun almond

4 – Buah almond yang matang yang telah dipetik

5 – Buah almond yang telah dikopek kulit cengkerangnya yang masih mentah dan sedia untuk diolah

6 – Gambar ilustrasi lukisan lengkap almond

ALMOND (Prunus dulcis), adalah tanaman asli Timur Tengah, buahnya sebenarnya bukan merupakan kacang, namun merupakan buah berbiji yang terdiri dari kulit luar yang diselubungi cengkerang keras. Almond biasanya dijual dalam bentuk masih bercengkerang atau juga dengan cengkerang yang telah dikupas. Nama lainnya ialah buah badam.

Meskipun almond berasal dari Timur Tengah, akan tetapi kini banyak negara yang membudidayakannya, antara lain Amerika Syarikat, Sepanyol, Syria, Itali, Iran, Marocco, Turki dan China. Almond dapat digunakan secara langsung dan juga diolah. Hirisan almond dapat ditambahkan pada ais krim, coklat atau biskut. Almond dapat pula dibuat menjadi “susu almond”, terutama diperuntukkan bagi orang yang memiliki intoleransi laktosa dan juga vegetarian ( orang yang hanya makan sayuran sahaja).

Kandungan dan khasiat Almond.

Almond mengandung 49% minyak, di mana tersusun atas 62% asam lemak omega-9, 24% asam lemak omega-6, dan 6% asam palmitat. Oleum amigdalae, adalah sejenis minyak yang diperoleh dari almond, yang tergolong gliseril oleat. Minyak ini memiliki aroma ringan dan berasa kacang, tidak larut alkohol, namun mudah larut dalam kloroform atau eter. Ternyata almond juga bernutrisi, almond mengandung 26% karbohidrat (12% serat makanan, 6,3% gula, serta 0,7% pati).

Selain itu almond kaya akan vitamin E, yakni 24 mg per 100 gram. Almond juga memiliki banyak kandungan asam lemak tak jenuh, yang dapat menurunkan KOLESTEROL LDL. Nutrisi lain yang terdapat pada almond adalah vitamin B, vitamin C, kalsium, zat besi, magnesium, fosfor, kalium dan zink. Almond dikatakan boleh membantu mempercepatkan pergerakan makanan di kolon dan mencegah barah usus besar.

Beberapa penelitian terbaru mengaitkan almond dengan penurunan kolesterol LDL. Almond juga memiliki khasiat anti inflamasi/radang, memperkuat daya tahan tubuh dan melindungi hati.

 

One Response to “Almond yang pelbagai khasiat”


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: