Wannura

Koleksi Tumbuhan

RENGAS (Gluta spp.) POKOK HUTAN YANG BERACUN Mac 20, 2010

Filed under: pokok hutan — zainura66 @ 12:58 pm
Tags: , ,

 

17 Responses to “RENGAS (Gluta spp.) POKOK HUTAN YANG BERACUN”

  1. Rahman, N.A. Says:

    Assalamualaikum.

    Jika masuk ke dalam hutan, pokok daripada genus ini yang paling cuba dielakkan daripada bertemu. Cara paling mudah untuk mengenalinya adalah kebiasaannya getahnya berwarna hitam dan bentuk daunnya seakan-akan daun pokok mangga (kerana famili yang sama).

    Saya telah beberapa kali terkena getah pokok daripada genus ini ketika membuat plot kajian ekologi di dalam hutan. Kesan melecurnya sukar untuk hilang (memang sakit) jika tidak dirawat dan boleh berkekalan sehingga lebih seminggu. Kegatalan (yang amat sangat) juga boleh berlaku di kawasan kulit yang terkena getahnya. Tips daripada orang yang berpengalaman: Jika terkena getahnya, gosokkan kawasan kulit tersebut ke permukaan tanah dengan segera sehingga hilang kesan getah. InsyaAllah, tiada kesan melecur.

    Wassalam.

  2. zainura66 Says:

    Waalaikumsalam,

    terima kasih kerana berkongsi pengalaman dan memberi sedikit petua di sini. Diharap boleh beri banyak petua lagi di masa-masa akan datang.

    Salam ceria selalu.

  3. fadhil kuantan Says:

    saya pernah 2 kali terkena rengas,mmg sgt gatal,sakit,panas.kulit jadi melecur. disini saya berikan petua berguna utk sesiapa yg terkena rengas:
    1.jgn gunakan sabun wangi ketika mandi,cukup mandi dgn air shj.
    2.sembur tempat yg terkena rengas dgn minyak wangi (jenis spray), sebarang jenis.
    3.kulit pokok rhu,tarah hgga ke batangnya,bhgian yg basah antara kulit dgn batang,usap pada tempat yg terkena rengas.(ini sgt mujarab)
    4.serbuk perasa(ajinomoto)di tumbuk halus,sapu pd bahagian kulit yg melecur.ini utk menghilangkan rasa gatal dan keringkan bhgian yg melecur.
    kesemua tips diatas saya cuba,hasilnya alhamdulillah…cubalah..

  4. zainura66 Says:

    Terima kasih fadhil sudi berkongsi petua di sini

  5. Wani Says:

    tolong…saya dah seminggu kena pokok rengas…gatal-gatal…plak tu saya pragnant sebulan….g klinik takot die enjet…dah x tahu nak buat macam mana…..

  6. anakdesa Says:

    boleh tak gambar pokok rengas ini diambil dari dekat supaya lebih mudah untuk dikenali?

  7. Kapt Han Solo Says:

    Salam.1981, di kawasan latihan tentera Kota Belud, seorang pegawai muda berbangsa India dari Semenanjung,dari Pengambilan Pertama Kursus Taktik Pegawai Muda yang diadakan di Kota Belud ini, terkena racun rengas ini. Difahamkan beliau mengacau beras yang ditanak menggunakan ranting kayu dari pokok rengas.Mungkin juga kumpulannya sedang berihat di bawah pohon rengas.Badan beliau bengkak2 berair, dan mengalami gatal2 dan alahan teruk.Kemudian mangsa dimasukkan ke hospital di Kota Kinabalu, dan meninggal dunia beberapa hari kemudian.Ada yang memberitahu, atenden hospital yang mengangkat mayat beliau tersentuh ibu jari kaki mendiang, ibu jari kaki tersebut tertanggal dan gugur.Inilah pertama kali saya terdengar cerita mengenai hebat dan bahayanya pokok rengas ini.Saya mengikuti Siri Ke 2 kursus yang sama,beberapa bulan kemudian,juga di Kota Belud, bulan Mei 1981.Bayangkan betapa risaunya pegawai2 muda Pengambilan kami mengenai pokok Rengas ini, musuh sengap dan sukar dikesan.Alhamdulillah , saya pulang ke Semenanjung dari kursus tersebut tanpa ada masaalah berkaitan rengas.Wassalam.

    • zainura66 Says:

      Waalaikumsalam,

      terima kasih Kapt Han sudi berkongsi pengalaman di weblog ini. Ilmu itu sangat penting bagi kita semua apatah lagi jika kita berkongsi bersama. Ini adalah salah satu tujuan saya mengadakan weblog seperti ini untuk kita sama-sama mengumpul maklumat perihal botani; tumbuh-tumbuhan yang dicipta oleh Allah SWT untuk makhlukNya.

      Wassalam.

      • amrul bin mohd sani Says:

        Salam. Saya telah kena getah rengas. Petua orang kampung di Tawau, Sabah kalau terkena getah rengas, ambil daun rengas kering dan bakar sehingga menjadi abu, kemudian campurkan abu daun rengas dengan minyak masak. Minyak tersebut disapu di tempat terkena getah rengas. Mujarab petua org Tawau ini.

      • zainura66 Says:

        Terima kasih Amrul atas petua yang diberikan.

  8. shofi Says:

    aku bingung aku pernh duduk di bawah pohon rengas tpi tak terjadi apa apa mungkin karna aku keturunan raja kali yh………

  9. andreasni Says:

    aku tiap hari ke hutan pake baju lengkap hampir smua badan ku tertutup oleh pakayan
    tapi knapa punggung ku yang bisa terkena pohon rengas apa salah ku apa dosa ku 😥

  10. siti jamilah Says:

    Aslmualaikum
    Saya М̣̣̥̇̊a̶̲̥̅̊ªªªªüü
    Tanya cara mengobati kulit yg sudah menahun terkena pohon rengas gmn Ƴɑ̤̥̈̊ªªªª. Soalnya sampai sekarang kulitkaki suami saya msh gatal. Jadi melebar. Tolong ya. Mksih

  11. nas Says:

    tengah menahan geram ni……dah tiga hari macam berok…x berenti mengaru……sampai bengkak muka……pil dah ..enjit dah…minum dah…..sapu dah…..tah2 tunggu jalan daaaa…

  12. nulidom Says:

    Sebelum memotongkayu rengasapakah petuanyasupaya tidak gatal?


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: